PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Załącznik do Zarządzenia nr 20/2022/2023
Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 53
Mariusza Zaruskiego w Warszawie
z dnia 30 maja 2023 r.
PROCEDURA ORGANIZOWANIA
POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ
NR 53 IM. MARIUSZA ZARUSKIEGO
W WARSZAWIE
Podstawa prawna:
– Ustawa z 14 grudnia 2016r – Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 900);
– Rozporządzenie z dnia 28 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017r. poz.1643);
– Rozporządzenie z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (teks jednolity: Dz.U. 2020 poz. 1309);
I Odbiorcy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole
1.Szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1) uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zwłaszcza jeśli problemy ucznia wynikają:
- a) z niepełnosprawności,
- b) z niedostosowania społecznego,
- c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- d) z zaburzeń zachowania lub emocji;
- e) ze szczególnych uzdolnień,
- f) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- g) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- h) z choroby przewlekłej,
- i) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- j) z niepowodzeń edukacyjnych,
- k) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- l) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą,
2) rodzicom,
3) nauczycielom.
II Zasada dobrowolności
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
III Zasada współpracy
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy:
1) z rodzicami uczniów,
2) z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi,
3) z placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) z organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
IV Uprawnieni do wnioskowania o udzielanie pomocy
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
1) ucznia,
2) rodziców ucznia
3) dyrektora szkoły,
4) nauczyciela lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
5) pielęgniarki szkolnej,
6) poradni,
7) instytucji organizujących pomoc uczniom z Ukrainy,
8) pomocy nauczyciela,
9) asystenta nauczyciela,
10) pracownika socjalnego,
11) asystenta rodziny,
12) kuratora sądowego,
13) organizacji pozarządowej, instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży,
14) asystenta edukacji romskiej.
V Obowiązki dyrektora
- Dyrektor:
1) organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami i specjalistami udzielającymi uczniowi pomocy.
VI Obowiązki nauczyciela/specjalisty
- Nauczyciel/specjalista:
1) rozpoznaje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
2) określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
3) rozpoznaje przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole,
4) podejmuje działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów,
5) współpracuje z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
6) prowadzi obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów szczególnych uzdolnień, trudności w uczeniu się oraz wspomaganie uczniów w wyborze kierunków kształcenia i zawodu,
7) w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne obserwacja zostaje zakończona analizą i oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole,
8) w przypadku uczniów klas I-III obserwacja ma na celu rozpoznanie deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań,
9) wspomaga uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy
z uczniami.
VII Formy pomocy dla ucznia
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
6) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
7) porad i konsultacji,
8) warsztatów.
- Wymienione wyżej formy pomocy organizowane są na zasadach określonych
w przepisach prawa.
VIII Formy pomocy dla rodziców i nauczycieli
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
IX Procedury udzielania pomocy
1.Pomoc organizowania jest uczniowi, który posiada:
1) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
3) orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
4) opinię poradni psychologiczno-pedagogiczne,
5) oraz uczniowi, wobec którego stwierdzono potrzebę objęcia pomocą.
6) Przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach.
7) W przypadku stwierdzenia, że uczeń wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną nauczyciel/specjalista niezwłocznie udziela uczniowi pomocy w trakcie bieżącej pracy oraz informuje wychowawcę o potrzebie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
8) Wychowawca informuje innych nauczycieli/specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem, jeśli uzna taką potrzebę.
9) Wychowawca we współpracy z nauczycielami/specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli/ specjalistów.
10) W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę konieczności objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w formach, o których mowa w rozporządzeniu, dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
11) Wychowawca, nauczyciele i specjaliści planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z jego rodzicami.
12) Po ustaleniu przez dyrektora wymiaru godzin, wychowawca informuje pisemnie rodziców
o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin. Informacje przesyłane są za pośrednictwem dziennika elektronicznego lub przekazywane na pisemnie.
13) Obowiązkiem rodziców jest potwierdzenie czy dziecko będzie uczestniczyło w zajęciach.
14) Nauczyciele opracowują programy zajęć dla ucznia lub dla grupy uczniów.
15) Dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
16) Zespół co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności IPET oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji programu.
X Dokumentowanie udzielania pomocy
- Wychowawca:
- a) prowadzi wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- b) gromadzi potwierdzone przez rodziców pisemne informacje o ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej i wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane oraz informacje od rodziców, czy dziecko będzie korzystać z pomocy psychologiczno – pedagogicznej (wydruki z Librusa/ podpisane druki),
- c) na koniec roku szkolnego przekazuje dokumentację do gabinetu pedagoga,
- Nauczyciele i specjaliści prowadzą dzienniki zajęć z uczniami zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Co najmniej raz, na koniec roku szkolnego, oceniają efektywność udzielanej pomocy oraz formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania.
- W przypadku gdy pomimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole nie następuje poprawa jego funkcjonowania, dyrektor szkoły za zgodą rodziców występuje do poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
XI Gromadzenie opinii i orzeczeń wydanych przez poradnie
1.Opinie/orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych przechowywane są w gabinecie psychologa i pedagoga szkolnego.
2.Opinie/orzeczenia składane są przez rodziców w sekretariacie szkoły lub gabinecie PPP.
3.Sekretarz po zarejestrowaniu opinii przekazuje ją pedagogowi szkolnemu, którego obowiązkiem jest zapoznanie klasowego zespołu nauczycieli z treścią opinii i zawartymi w niej zaleceniami.